(Zelf)testen in de apotheek

Apothekers zijn al sinds het begin van de crisis sterk betrokken in de strijd tegen Covid-19. Hun bijdrage gaat veel verder dan het louter aanbieden van Covid-19 gerelateerde producten zoals alcoholgels, mondmaskers en zelftesten. Bij Multipharma – de grootste coöperatie in de Belgische apothekerswereld – merken de apothekers dat patiënten heel wat vragen hebben over het correct gebruik van zelftesten, een niet onbelangrijk gegeven voor de betrouwbaarheid van zo’n test. Verder stelt Multipharma dat zelftesten in de apotheek niet fors duurder hoeven te zijn. Het prijsverschil met de supermarkten en webshops is minimaal, terwijl in de officina de uitleg en dienstverlening van de apotheker steeds inbegrepen zijn.

Belangrijke speler in het test-en vaccinatiebeleid

Multipharma is een belangrijke speler in het test- en vaccinatiebeleid. ​ Patiënten kunnen sinds juli in verschillende apotheken van Multipharma terecht voor de afname van antigeentesten door apothekers (voor meer info zie Test & Go). Hier is grote vraag naar, want ondertussen werden al 90.000 antigeentesten uitgevoerd in de Multipharma-apotheken.

Ook in het vaccinatiebeleid spelen apothekers op vraag van de overheid een steeds belangrijker rol. In Brussel werden verschillende Multipharma-apotheken actief ingeschakeld in de vaccinatiestrategie via het Pharma on Tour project. De laagdrempeligheid van de apotheek blijkt goed te werken om burgers alsnog tot vaccinatie aan te zetten. In onze Brusselse apotheken lieten ondertussen al meer dan 2000 patiënten zich vaccineren.

“In de eerstelijnszorg zijn apothekers het meest toegankelijk. Tijdens de Covid-19 crisis hebben zij meer dan ooit aangetoond dat ze – in samenwerking met andere zorgverstrekkers - een belangrijke bijdrage ​ leveren aan de gezondheidszorg, waarbij empathie, begeleiding en correcte prijzen centraal staan. Patiënten hebben echt baat bij deze complementaire dienstverlening.”, aldus Geert Reyniers, CEO Multipharma.

Patiënten hebben nood aan informatie

Patiënten kunnen in de apotheken ook ​ terecht voor al hun vragen aangaande het correct gebruik van Covid-19 gerelateerde producten zoals ondermeer zelftesten. Apothekers geven aan dat heel wat patiënten – niettegenstaande het frequenter gebruik van deze testen – toch nog met vragen zitten. Een correct gebruik van zelftesten is nochtans uitermate belangrijk voor de betrouwbaarheid ervan. Multipharma zet daarom volop in op het verstrekken van informatie, niet alleen in haar apotheken, maar ook online.

Uitgebreid gamma aan correcte prijzen

Multipharma biedt continu een uitgebreid gamma aan.

De prijs voor een zelftest (nasale antigeentest) bij Multipharma ​ - zowel ​ online of in de apotheek - bedraagt 3,95 €/test (19,75 € voor een doos van 5 tests ) of 4,95 €/test per individuele verpakking.

Perscontact:

Mieke Demeulenaere

Head of Communications & PR, Multipharma

Persberichten in je mailbox

Over Multipharma

Multipharma is de belangrijkste coöperatie in de Belgische apothekerswereld. Als toonaangevende speler in farmaceutische zorgverlening, wil Multipharma de rol van de apotheker in de eerstelijnszorg versterken om zo de gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk te maken. Hiervoor rekent Multipharma op haar netwerk van 243 apotheken en de expertise van meer dan 1800 medewerkers. Via een dynamische omnichannel-aanpak en doorgedreven technologische innovaties staan zij in nauw contact met de patiënten. Multipharma beschikt eveneens over een hoogtechnologisch distributiecentrum en 2 innovatieve IMV-centra voor het individueel verpakken van geneesmiddelen op maat van patiënten in woonzorgcentra en andere zorginstellingen.