Reserveren van geneesmiddelen - ook voorschriftplichtige - nog eenvoudiger
Multipharma breidt digitale service naar patiënten verder uit met online reservatietool
18 april 2023
Brussel - 18 april 2023. Uit een recente bevraging van Multipharma blijkt duidelijk dat patiënten vragende partij zijn om via diverse kanalen te connecteren met hun apotheker. Een eerdere peiling van Test Aankoop (2021) gaf ook al aan dat 47% van de patiënten geneesmiddelen wil kunnen reserveren, om bijvoorbeeld onnodige verplaatsingen naar de apotheek te vermijden. Patiënten konden bij Multipharma al eerder geneesmiddelen en producten reserveren via de mobiele applicatie. Nu breidt Multipharma die digitale service naar patiënten verder uit en biedt het ook een handige reservatietool aan op haar website.
App-otheken altijd binnen handbereik
Multipharma vindt het belangrijk om maximaal bereikbaar te zijn voor al haar patiënten. Daarom zijn de 245 Multipharma-apotheken sinds 2021 ook app-otheken. Via de mobiele applicatie kunnen patiënten op een performante manier in dialoog gaan met hun apotheekteam. Via “deze apotheek in zakformaat” kunnen gebruikers namelijk heel eenvoudig contact leggen met de apotheekteams en op een veilige manier hun producten en – voorschriftplichtige en niet voorschriftplichtige - geneesmiddelen reserveren.
Uitbreiding digitale reservatieservice: kijk mee in de voorraad beschikbare producten van de apotheek en reserveer je geneesmiddel
Mede door het succes van de app, heeft Multipharma besloten om de digitale reservatieservice verder uit te breiden. Vanaf nu biedt de apotheekgroep ook een online reservatietool aan op haar website.
Net zoals bij de app is online reserveren eenvoudig en efficiënt. Beide zijn even gebruiksvriendelijk, maar toch zijn er ook duidelijke verschillen.
Het aanbod van de website is namelijk gebaseerd op de product- en geneesmiddelencatalogus, waardoor patiënten alle referenties kunnen zien die in de apotheek verkrijgbaar zijn.
De stockinformatie toont meteen of het gezochte product voorradig is in de vaste apotheek van de patiënt of in een Multipharma-apotheek in de buurt. Zeker in de huidige context van tekort aan bepaalde geneesmiddelen kan dit voor een patiënt heel relevante informatie zijn.
Indien patiënten een voorschriftnummer hebben, kunnen ze dat aan hun reservatie toevoegen om de voorbereiding te vergemakkelijken. En na de ontvangstbevestiging kunnen ze de behandeling ervan stap voor stap volgen. Het apotheekteam informeert de patiënt over de beschikbaarheid van het gevraagde geneesmiddel, waardoor de patiënt zich niet onnodig hoeft te verplaatsen.
Digitalisering én persoonlijk contact
Zodra de reservatie klaar is, krijgt de patiënt een e-mail met de melding dat het gereserveerde geneesmiddel in de apotheek kan afgehaald worden, waar de apotheker de patiënt bijkomend gezondheidsadvies op maat kan verstrekken. Want digitalisering en persoonlijk contact gaan hand in hand.
“Persoonlijk contact met de patiënten is cruciaal, en dit ongeacht het kanaal dat de patiënt verkiest om met Multipharma te connecteren. Of een patiënt nu fysiek een apotheek bezoekt of via onze digitale platformen een beroep doet op onze dienstverlening, hij moet zich altijd persoonlijk gekend en erkend voelen. Ons doel is dat patiënten onze digitale en fysieke kanalen als één geïntegreerd geheel ervaren.”, aldus Jean Maggiordomo, Marketing & Transformation Director bij Multipharma.