Helft van de Belgen gaat naar apotheker voor gezondheidsadvies

Zelfs in crisistijden hecht de Belg veel meer belang aan professioneel en persoonlijk gezondheidsadvies dan aan prijs, tegelijk is de helft terughoudend om bepaalde zaken te bespreken in de apotheek

Anderlecht, 16 november 2022 – Onderzoeksbureau iVOX peilde in opdracht van Multipharma naar wat patiënten concreet verwachten van hun apotheker. De resultaten van de eerste bevraging, die de apothekerscoöperatieve ambieert jaarlijks uit te voeren om een duidelijke kijk te hebben op de specifieke noden van haar patiënten, wijzen uit dat Belgen heel veel belang hechten aan persoonlijk en deskundig advies van hun apotheker. Vandaar wellicht ook de loyauteit van de Belgen tegenover hun apotheker: maar liefst 85% heeft een vaste apotheek. Toch is niet alles bespreekbaar. Bijna de helft (48%) van de bevraagden geeft aan dat ze sommige klachten niet durven bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dat ze bepaalde zaken sowieso niet met hun apotheker kunnen bespreken, 25% geeft aan uit gêne al specifieke producten online gekocht te hebben. 

De apotheker als gezondheidsadviseur

Advies (97%), deskundig personeel (94%) en persoonlijk contact (85%): dat zijn de prioriteiten van de Belg bij de apotheker, meer nog dan een ruim assortiment (79%), snelle service (79%) en prijs (77%), dat dus pas zesde staat op de prioriteitenlijst. 85% heeft een vaste apotheek, 82% vindt het belangrijk de apotheker vragen te kunnen stellen over bepaalde persoonlijke gezondheidsklachten, en voor 52% is het advies van de apotheker vaak ook doorslaggevend voor de uiteindelijke aankoop. 

Want, hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk 56% en 61%.

Tegelijk geeft 26% aan soms het gevoel te hebben dat er weinig tijd is voor persoonlijke vragen of advies.

De resultaten maken duidelijk dat, zelfs in deze digitale tijden, professioneel advies en persoonlijk contact primordiaal blijven voor de meeste patiënten.”, stelt Geert Reyniers, CEO van Multipharma. Wij zien apothekers als belangrijke en toegankelijke zorgverleners in de eerstelijnszorg, opgeleid om advies en gepersonaliseerde farmaceutische zorgverlening te verstrekken aan alle patiënten, en zeker aan hen die extra begeleiding nodig hebben. De resultaten van deze bevraging tonen aan dat patiënten dit ook van ons verwachten, dat ze hier nood aan hebben”, vervolgt hij.

Gênante kwaaltjes bespreekbaar in confidentiële ruimte

Opvallend: ondanks de nood aan persoonlijk advies, hebben Belgen vaak schroom om sommige zaken te delen in de apotheek. Zo durft bijna de helft (48%) van de ondervraagden bepaalde onderwerpen niet aanhalen in aanwezigheid van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dan weer bepaalde zaken tout court niet te kunnen bespreken met de apotheker, of er nu andere klanten bij zijn of niet. 25% kocht zelfs al gezondheidsproducten online omdat ze het gênant of ongemakkelijk vonden ernaar te vragen bij de apotheek. 

Die terughoudendheid is jammer: de apotheker is net een vertrouwenspersoon”, zegt CEO Geert Reyniers.Maar we houden hier wel degelijk rekening mee. Zo voorzien we in elke nieuwe of gerenoveerde Multipharma-apotheek systematisch een ‘confidentiële ruimte’, waar patiënten in alle vertrouwen persoonlijke of gevoelige zaken kunnen bespreken. Zo kunnen ze met al hun gezondheidszorgen bij de apotheker terecht, zonder zich zorgen te hoeven maken over andere aanwezigen.


 

Mieke Demeulenaere

Head of Communications & PR, Multipharma

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Multipharma


Multipharma maakt farmaceutische zorg toegankelijk voor iedereen. Als één van de belangrijkste coöperaties in de Belgische apothekerswereld zorgen we elke dag voor 1,3 miljoen patiënten. Met meer dan 320 apotheken, 2 distributiecentra en 2 innovatieve centra die geneesmiddelen verpakken per innamemoment op maat van de patiënt, leveren we niet alleen geneesmiddelen, maar bouwen we aan de toekomst en vernieuwing van de farmaceutische zorg. Niet alleen in de apotheek, maar ook buiten de apotheekmuren wordt fors geïnvesteerd in technologische innovaties die het afleveren van medicatie vereenvoudigen, zodat onze apothekers meer tijd hebben voor persoonlijk advies en specifieke zorgtaken. Of het nu via onze activiteiten in de apotheek is of via onze diensten aan woonzorgcentra en andere zorginstellingen, ons doel blijft hetzelfde: de gezondheid van onze patiënten centraal zetten. En dat met de steun van meer dan 2200 toegewijde medewerkers. 

 

Neem contact op met