400.000 Belgen weten nog niet dat ze diabetes type 2 hebben

Multipharma apothekers zetten mee in op diabetespreventie

Anderlecht, 27 oktober 2022 - Volgens cijfers van de Diabetes Liga hebben naar schatting 400.000 Belgen diabetes type 2 – ook wel ouderdomsdiabetes genoemd – maar weten ze dat nog niet. Dat is maar liefst één op de drie van de naar schatting 1,14 miljoen personen met diabetes type 2 in ons land. Extra inzetten op preventie en de tijdige diagnose van diabetes type 2 is meer dan ooit noodzaak en vraagt een multidisciplinaire aanpak. Hoe vroeger de diagnose gesteld wordt, hoe sneller er kan ingegrepen worden. Daarom is het een goed idee om je risico op diabetes type 2 te laten berekenen. Hiervoor kan je tijdens de maand november (Diabetes Awareness Month) - maar ook daarna – terecht in alle 246 Multipharma apotheken of op www.multipharma.be. ​ Met dit initiatief wil Multipharma mee de preventiecampagne van de Diabetes Liga ondersteunen.

Risico op diabetes neemt toe vanaf 45 jaar

Diabetes is wereldwijd één van de snelst groeiende gezondheidsproblemen. Vooral het aantal personen met diabetes type 2 neemt razendsnel toe. ​ Zij maken meer dan 90% uit van alle personen met diabetes en hun aandoening is vaak mede het gevolg van een ongezonde leefstijl. Ook in België zijn de cijfers zorgwekkend. Een kwart van de 45-plussers zou een verhoogd risico hebben om diabetes type 2 te ontwikkelen.

Diabetes type 2 is een sluimerende aandoening en het risico neemt toe vanaf de leeftijd van 45. Ondertussen heeft al 1 op de 10 volwassen Belgen diabetes. Een decennium geleden was dat nog 1 op de 12. Maar het gebrek aan lichaamsbeweging en ongezonde voeding zorgen ervoor dat steeds meer mensen, ook op jongere leeftijd, de diagnose diabetes type 2 krijgen. Ook de vergrijzing speelt een belangrijke rol in de toename van het aantal personen met diabetes. Maar liefst één op de vijf is 65-plusser, waarvan 27% nu al diabetes heeft. Uit een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO blijkt dat in België één kind op de vier lijdt aan overgewicht. Als we het tij niet snel keren, zal dit leiden tot een toename aan personen met diabetes type 2 bij de jongere generaties.” - Arnout Wouters, Algemeen Directeur Diabetes Liga vzw”

Preventie: een multidisciplinaire aanpak

Met enkele eenvoudige leefstijlaanpassingen kan het risico om diabetes te ontwikkelen aanzienlijk worden verkleind of de symptomen ervan onder controle worden gehouden. Daarom is preventie zo belangrijk.

"Onze apotheekteams zetten zich mee in in de strijd tegen diabetes. Niet alleen staan zij patiënten bij via diabetes coaching, ook wordt er maximaal ingezet op preventie. Als belangrijke speler in de eerstelijnsgezondheidszorg, zien wij het als de taak van de apotheker om de risico’s van diabetes type 2 – steeds in samenwerking met andere zorgverleners - mee in de kijker te zetten.” aldus Geert Reyniers, CEO Multipharma.

Daarom kan je tijdens de maand november – maar ook daarna – in alle 246 Multipharma apotheken of op www.multipharma.be terecht om je risico op diabetes type 2 te laten berekenen.

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Findrisc test (Finnish Diabetes Risk Score), een klinisch gevalideerde screeningtest die het risico beoordeelt om binnen 10 jaar diabetes te hebben of te ontwikkelen.

Patiënten die een verhoogd risico blijken te hebben, worden – met een informatiebrief van de apotheker – aangeraden om contact op te nemen met hun/een huisarts.

Deze risicopatiënten ontvangen ook een boekje met adviezen over leefstijlmaatregelen om hun risicofactoren te verminderen.

Voor meer informatie over de preventiecampagne van de Diabetes Liga zie ook www.diabetes.be/mijnrisico

Ook speciale aandacht naar reeds gediagnosticeerde diabetespatiënten

Uiteraard voorziet Multipharma tijdens de campagnemaand november ook de nodige ondersteuning voor diabetespatiënten die reeds in onze apotheken worden opgevolgd.

Specifieke aandacht voor hun medicatieschema en het aanbieden van concrete informatie over het juiste gebruik van hun diabetesbehandelingen maken hier deel van uit.

Mieke Demeulenaere

Head of Communications & PR, Multipharma

Persberichten in je mailbox

Over Multipharma

Multipharma is de belangrijkste coöperatie in de Belgische apothekerswereld. Als toonaangevende speler in farmaceutische zorgverlening, wil Multipharma de rol van de apotheker in de eerstelijnszorg versterken om zo de gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk te maken. Hiervoor rekent Multipharma op haar netwerk van 243 apotheken en de expertise van meer dan 1800 medewerkers. Via een dynamische omnichannel-aanpak en doorgedreven technologische innovaties staan zij in nauw contact met de patiënten. Multipharma beschikt eveneens over een hoogtechnologisch distributiecentrum en 2 innovatieve IMV-centra voor het individueel verpakken van geneesmiddelen op maat van patiënten in woonzorgcentra en andere zorginstellingen.